söndag 22 januari 2012

AFRIKA 2007

När jag tog studenten ville jag ut och resa..  Har en pappa som sett hela världen och på så vis har jag alltid varit intresserad av att se den med egna ögon. Hade aldrig någonsin rest någonstans tidigare men var väldigt sugen på att sticka iväg. Vid samma tidpunkt som jag ville åka skulle mitt kompisgäng, med min bästa kompis i täten, sticka till Australien, vilket jag totalt bojkottade. Ville verkligen inte till Australien, mest bara för att alla andra skulle dit.. Nopps. Jag ville till AAAAAFRIKA. Varför Afrika? För jag tyckte det verkade så spännande, så olikt allt hemma och så vackert.
I januari 2007 packade jag väskan och stack iväg ensam till Afrika där jag sen spenderade 2 månader på Rosa bussarna med att åka igenom totalt 9 länder. Från Kenya till Sydafrika. Varför jag stack ensam? För jag ville utmana mig själv och se saker med mina egna ögon och få egna intryck. Låter skitfjantigt, men så var det.

Detta är länderna jag besökte: Kenya, Tanzania, Malawi, Zambia, Zimbabwe, Angola (halvt illegalt ;) ) Botswana, Namibia, Sydafrika

Såhär beskriver dom resan på sin hemsida:

"Vill du uppleva det mesta och det bästa av Afrika? Då är det här resan för dig. Under två månader tar vi dig till några av höjdpunkterna i södra och östra Afrika. Vi kommer att beta av land efter land, aktivitet efter aktivitet i en salig blandning mellan vacker natur, spännande djurarter, intressanta kulturer och äventyrsspäckade upplevelser."

Höjdpunkter: Safari i Masai Mara och Ngorongorokratern, Zanzibar, Victoriafallen, Okavangodeltat, Etosha NP, Kapstaden, vithajsdyk & Godahoppsudden.  

Nedan kommer bilder från min resa.

Ngorogorokratern.


På väg till masaibyn, fastnade med bilen men fick hjälp av dessa masaierna.


på safari!




kilimanjaro


Namibia

zanzibar




dune 45

påväg ner från dune 45 där vi har kollat på soluppgången






här bodde vi en natt!
victoriafallen. Mäktigt!

härifrån hoppade jag bungyjump.



diskar i öknen..

bungyjump



stonetown zanzibar





godahoppsudden

Bilderna är mina och får inte kopieras. Tack.

Kommer visa er bilder från mina andra resor snart. Håll uuut!

2 kommentarer:

Emma sa...

Kan inte annat än att hålla med! Afrika är fantastiskt! :)
Nästan så man vill dit en vända till när man tittar på dina fina bilder! :D

Kommer fortfarande ihåg dagen innan du skulle åka till Afrika. Jag o Ida hjälpte dig att packa väskan. Och jag tänkte -Waaoow, hur VÅGAR du åka ensam?!
Det hade jag aldrig klarat, du är häftig! :)

Go Sirie! ;)

Storgatans sa...

Afrika är alldeles alldeles uuunderbart!!! Fy för så rolig resa och så fina länder och människor! Den dagen kommer jag också ihåg! :) Satt på golvet där hemma och ni skrev i min bok som jag skulle ha med mig :)
Tänk att vi varit där allihopa, det tycker jag är skithäftigt! :) GO torre! ;) <3!