måndag 26 december 2011

Organiseringsfreak & tallrikstankar

Vilken slappedag. Jag & misen ligger i soffan och myser och har faktiskt gjort hela dagen. Har inte ens tagit på mig ordentliga kläder utan lullar fortfarande runt i pyjamasen. SKÖNT. Har slötittat på skönheten och odjuret, diskat lite, tvättat lite och ska nu gå på garderoben.
Jag är ett organiseringsfreak och vill att var sak ska ha sin plats. Kläderna hänger i färgordning och skokartonger är märkta så jag vet vilken katrong som tillhör vilken sko. När jag handlar ska kassarna vara rätt packade och väga ungefär lika mycket, ställer jag in saker i kylskåpet kommer jag ofta på mig själv med att organisera även där. Foton sitter i en speciell ordning, gör jag en skiva (tusen år sen nu) så ska låtarna "passa" in efter varandra. Handdukar ligger i färgordning, badrumsskåpet har ett organiserat kaos och i förrådet står inredningen i färg och årstidsordning.. Ja ni hör. Jag gillar att organisera.

Har diskat lite här nu precis och organiserat runt i skåpen. Har börjat tröttna grovt på våra tallrikar som vi har här hemma. Köpte svarta för några år sen (?)  Nu tycker jag det ser så tråkigt ut när man lägger upp maten, hur fin mat man än har lagat. Maten ser tusen gånger godare ut på vita tallrikar. (tycker jag)
Kollade runt inne på IKEA's hemsida och hittade vanliga, enkla, vita tallrikar. Bra pris hade dom också! 19 kr/st
FÄRGRIK heter serien och finns i  både vanliga tallrikar och även assietter. Perfekt hemma hos oss!


Det som kan vara nackdel med vitt porslin är ju att det gärna blir "streck" i porslinet efter besticken.. Dock blir det kalkfläskar på våra svarta efter varje diskning så jag kan nog överleva med lite streck. 19 kr/st är ju inte så farligt pris heller.
Egentligen skulle jag vilja ha matta tallrikar men som det ser ut på IKEA's hemsida så verkar det inte finnas.. Höganäs har vet jag men då blir det genast dyrare. Nopps. Det får bli IKEA.
Eftersom jag tänkte att vi skulle ha vita "vanliga" tallrikar så måste ju även dom andra tallrikarna bytas ut. Som tur är finns det assietter i samma serie så det tänkte jag att vi kunde ha.. Men. Nu kommer vi till det jag verkligen vill ha. Nämligen dessa skålarna här under från Ib Laursen.


Visst är dom fina?! Finns att köpa på In My House för 39 kr/st.

 Finns fler fina saker från Ib Laursen. T ex denna vispskålen som också går att köpa på In My House:

bild lånad från In my house.



Massa fint att välja på.. Och jag vet inte riktigt vad jag är sugen på.. Det måste ju passa i färg också vet ni! ;)  Finns en margaretheskål från Rosti som jag är lite sugen på. Jag och mamma såg den inne på Cervera när vi var där. Perfekt att baka degar i så dom har plats att jäsa. Jag & älsklingen fick bittert erfara att det krävs större skålar vid jäsning än dom vi har här hemma sist vi bakade.
Stoooor & bra skål!
Vi får se vad det blir.. NU ska jag ta tag i garderoben. Ha en bra kväll allihopa!

1 kommentar:

Emma sa...

Ja det måste jag säga att du är ett organniserings-freak. Men det är snyggt när man har ordning o reda! :D Är likadan som dig med kläderna, hänger i färgskala. Men allt det andra står hux flux. Tror jag får ha dig som förebild nästa gång jag ger mig in i en storstädning :D