onsdag 10 oktober 2012

Mina 15 skithemska krav

Tjipps tjopps!

Jo men ni kan ju det dära nu, ni vet precis vad jag gör nu. Jovisst sitter jag i soffan iklädd flanellpyjamas & inburrad i favoritfilten med datorn i knäet. Fil med socker & kanel ligger skönt och skvalpar runt i magen och nyhetsmorgon är på. Har hunnit med att slänga in en maskin tvätt (gode gud gör så att skiten är färdig innan jag ska till jobbet) och renbädda sängen med dom tvättade fodralen till madrassen. Jodåsåatte. Jag är nöjd med dagens insats, so far.

Igår fick jag reda på att jag hade urinvägsinfektion, det kändes ju rätt så toppen... Särskilt toppen känns det med tanke på att jag ska till Budapest där det var planerat att drickas massa gottigt. Men, så blir det alltså inte nu. Jooooo, gottigt blir det. Men inte alkoholhaltiga saker (vilket är mycket roligare. Sant.)

Träffade på en älg igår också. Stoooooor, ståtlig och vacker stod den där i skogsbrynet och spanade. Mitt djurhjärta klappade i dubbel takt därefter och jag tänker hålla tummarna att just den älgen (och alla andra) klarar sig undan jakten detta år. Jakt är bra MEN det ska vara på lika vilkor. Att sätta ut mat och på så sätt tvinga dit djuren att äta för att sedan skjuta dom där, det är fusk och fult spel. Usch och fiii för.

Kom också fram till ett gäng saker som jag ska lära ut till mina framtida barn. För att... För att jag är så otroligt trött på alla ouppfostrade skitmänniskor som dräller omkring och gör ingen som helst nytta.

Här har vi mina 15 skithemska krav:

  • Spotta inte på marken, det är äckligt och ser förjävligt ut.
  • Släng inte saker i naturen. Inte ens ditt tuggummi? Nej, för en fågel kan sätta det i halsen och dö. Väldigt onödigt.
  • Va snäll mot djur
  • Håll upp dörren för bakomvarande person. (Ja, även om du inte känner människan. SUNT förnuft.)
  • Släng ditt skräp i soptunnor. Finns ingen? Då får du bära med dig ditt skit tills du hittar en soptunna helt enkelt. Ja, det kan kännas jobbigt, men så är det.
  • Hälsa om någon hälsar på dig. (Samma här, du ska hälsa även om du inte känner personen)
  • Ta inte sönder saker i naturen (sparka sönder blommor, spika i träd mm)
  • Säg "Tack" (jag niger ofta men det har jag hajat att det inte är sådär jäkla poppis längre)
  • Om någon pratar med dig, SVARA. På så sätt så vet personen att du har hört det som precis blev sagt.
  • Va snäll mot äldre och kom ihåg att äldre ALLTID har företräde till sittplats. Alltid.
  • Sitt inte med mobilen när någon pratar med dig. Det är otroligt oförskämt och nonchalant.
  • Va inte nosig.
  • Gör inte narr av folk. Den som har ett annorlunda utseende, någon funktionsnedsättning eller för den sakens skull är helt "normal" är lika mycket värd som dig och att du pissar ner deras liv visar enbart vilken genomrutten människa du är.
  • Om du går in i någon, säg förlåt.
  • Lyssna inte högt på din musik på bussen, tåget, eller på något annat ställe där folk hör & kan störas.

  • Tro aldrig någonsin att du är mer värd än någon annan. (Detta gäller mellan oss vanliga människor som sköter oss. Dom som inte gör det, hamnar enligt mig i en annan kategori)


Jo. Jag är just precis så hemsk. Och jo. Detta kommer jag kräva av mina framtida barn. Jag tänker iallafall inte skämmas för att jag inte dragit mitt strå till stacken.

Men hörrni! Puss & kram vett ja!

1 kommentar:

Emma sa...

Tycker dina krav är mer förnuftiga än skithemska. Sådant som är rätt självklart för oss förnuftiga! :)

Ps! Ha det skitkul i Budapest!
Puss!