torsdag 3 januari 2013

"Ta det pianissimo"


Ta det pianissimo. Så säger min pappa rätt ofta. Väldigt ofta under tiden man övningskörde, rätt så ofta när det går lite väl snabbt i svängarna i livet och ungefär varje gång han menar "ta det lugnt".

Idag har jag haft en tvättäkta pianissimo-dag, för att jag kan (har semester) och för att jag ville.

Morgonen startade vid 06:15 när klockan ringde. Upp och hoppa och på med kläder, ner med bikini, smink & plånbok i väskan och sen iväg. Mötte upp min syster vid simhallen för en lugn & skön morgondejt. Vi har bestämt oss för att ha onsdagsdejter, precis som måndagsdejter fast onsdagar. Varenda onsdag ska det simmas. Varför onsdagar? Jo, för att det är VUXENkväll i simhallen då. Vuxenkväll betyder nada snorungar som tar sats för att hoppa bomben i mitt huvud när jag stillsamt övar mitt bröstsim, inga flygande bollar (gud vad jag hatar bollar!), inga flytande "hus" där det kryllar av småfolk med hemska planer. Och framförallt. Inga skrik. (Förhoppningsvis)

Onsdag var igår men vi kom fram till att det passade sig bättre med ett morgonsim denna veckan just för att vi båda kunde det.

1 timme simmade vi och sen päste vi i barnbassängen tillsammans med en spänstig tant som brutit lårbenshalsen för ett tag sen. Hon brukade gå, minst 1-2mil/dag. Eller gjorde i somras. Lårbenet bröt hon på ett kalas. Och hon hade jobbat på posten. Jovisst. Så henne snackade vi hemskheter och trevligheter med ett bra tag innan vi gick upp.
Färdigsimmade tog vi bilen hem till mamma & pappa där vi frukostdejtade vidare. Därefter en sväng till Maxi för lite shopping och sist en sväng inom Järnia där det inhandlades en 360 mm ryggsåg från Bahco och ett presentkort till pappsen i julklapp. Jojomänsan. Hemma igen blev det glada miner under paketöppningen och pappsen tjoade glatt "åh, precis en sånhär jag ville ha! Perfekt!" (Inte jättesvårt att hitta rätt då han googlade mig genom hela ryggsågshimmeln och visade mig entusiastiskt vilka märke det var som gällde. Stanley, Sandvik eller Bahco. Och, det skulle egentligen vara en 400 mm såg, men det fanns inte så 360 mm fick det bli)

Lite välbehövlig rensning blev det sen när mamma, aka katten, var ute ur huset (och pappa tjoade glatt ännu en gång och sa uppmuntrande "ja, bara uuuuut med skiten!") och vi, råttorna, rensade i monsterfart väck allt gammalt mög som hon säger sig behöva.

Mamma är en sammlare av modellen DeLuxe. Hade hon haft större käft hade hon sannerligen samlat mat i munnen också "för att det är bra att ha!" !?

Jojomänsan. Resten av eftermiddagen har tillbringats i min soffgrop, med filt och med en styck kattfis på bröstet och här har jag haft det gött medans det blåser storm ute. Tänkte vårstäda lite men energin tog slut när jag fick mys-sällskap vett ni. Gubbtrollet kommer snart hem och då ska det ätas ärtsoppa och pannkakor. Torsdag idag så då slipper han min torra salta kycklinggryta ;)



 
Ta det pianissimo ikväll ni med, det behöver man ibland!

Inga kommentarer: