torsdag 23 maj 2013

"Det blir en pojke" & pys från fissen





Snart pyser det till snyggtrollet!


Inatt drömde både jag & gubbtrollet om vad som komma skall. Jag drömde att det blev en pojke och gubbtrollet drömde att det pös & pluttrade från utgångshålet när ungen vart påväg ut. Man kan ju hoppas, att det liksom bara pyser till lite grann och att det sen är finito. Hoppas inte att jag fiser, eller skiter ungen i huvudet bara. Ingen superbra start på livet kan jag tycka.

Under mina 9 månader har jag fått höra alla olika tänkbara historier om förlossningar. Jag har inte bett om en endaste men fått alla serverade som på ett silverfat framför mig. Dom flesta har blivit klippta (det visste jag inte ens att man kunde bli innan, men. Nu vet jag.) eller så har förlossningen dragit ut på tiden så att mamman hållt på att tuppa av på kuppen ungefär. De allra flesta historier har såklart avslutats med "fast, det kanske inte du vill veta nu när det snart är dags för dig?"
Personligen så skiter jag i vilket och kan visst lyssna men det finns ju dom blivande mammor som verkligen är liiiiivrädda inför slutspurten och jag hoppas för allt i världen att dom slipper höra allt som jag fått höra. Har också fått mail från go Anna som skrev att jag kunde höra av mig till henne ifall jag ville höra lite positiva saker istället. DET mailet togs tacksamt emot kan jag tala om!

I alla fall. Nu sitter jag här och är inne på slutspurten (som inte alls verkar vara någon slutspurt) och tänker igenom mina månader som gravid. Det finns vissa saker som jag lärt mig & vissa saker jag kommer ta med mig när jag träffar andra blivande:

  • Påpeka inte hur magen ser ut. Undantagsfall är såklart om det är på ett snällt sätt för guuuuud så roligt det är att höra att man är fin! Jag menar alla dessa "gud, är du BARA i vecka *, du ser ju ut att föda närsomhelst" eller "kan det verkligen stämma att du är så långt gången". I just detta fallet ligger jag bra till och har nästan uteslutande fått höra på fina, snälla och välmenade kommentarer och komplimanger. Tack gode gud för det!
  • Ta inte på någons mage. Eller, ta inte för givet att alla blivande mammor vill att alla ska klappa & känna på sin mage.
  • Glöm inte personen som bär magen. Helt plötsligt blir man bara en biroll i sitt eget liv som går omkring och bär på den framtida huvudpersonen & det kan kännas, sådär.
  • Ge gärna TIPS om så önskas men kasta inte dina åsikter på nån. "Man SKA" kan vara den mest använda meningen i samband med att man bildar familj. Ärligt talat tror jag inte ungen dör om barnvagnen är vänd åt "fel" håll, man inte tvättat varenda liten grej, man inte tänker ansluta sig till alla tänkbara aktiviteter, man använder napp eller ej, eller man gör si, eller så. Jag tror faktiskt inte det.


Det där om nattens dröm förresten. Jag läste någonstans att många drömmer vad det är som kommer att komma. Man drömmer om en liten tjej, eller kille & så vipps så ploppar det ut en av den sort man precis drömt om.
99% av alla som gladeligen gissat på vad jag ska få har gissat på pojke. Mamma & Sandra är två stycken som kört tvärtom och gissat på flicka. Har fått höra otaliga gånger att "det där, det där är en pojkmage!" eller "du är en typisk pojkmamma" eller "åh, har du dom symptomen, det hade jag också när jag väntade min lille pojke".

Mm. Vi får se vad det blir helt enkelt.. OM Liten behagar att komma nångång.


Idag ska jag ut och hoppa hopprep i hopp om att hoppa ut ungen.

Inga kommentarer: