torsdag 8 augusti 2013

Köksrenovering

 
 
God morgon!
 
 
 
Eller, god förmiddag kanske passar bättre nu! :)
 
Igår blev det inte alls en mulen dag. Jag trodde det när jag traskade hemifrån på förmiddagen. Tog en sväng inom jobbet för att hälsa på Världens Bästa Camilla och tänkte sen shoppa loss på en filt till lilla hönan, men den fanns dessvärre inte. Från början var vädret rätt okej, det är ju oftast lite friskare vindar vid havet där vi bor, men ju längre jag gick desto varmare blev det. Man ska inte klaga, men jäääääklar vad kvalmigt & kvavt det var! Hade jag vetat att det skulle vara så varmt skulle jag nog tagit en mindre sväng än dom 13 km jag slängde till med. Hua!
Väl hemma sen däckade både jag & hönan i sängen. Kvällen till ära sen bjöds det på sprängande huvudvärk, som blev lite bättre efter gubbtrollets ryggmassage.
 
Älsklingen är på jobbet & jag har precis matat både mig själv och lillfisen här. Jag tänkte att hon skulle vila lite nu, men det verkar inte hon tänka.. ;) Tänkte i alla fall visa er lite bilder på köket. Både före och lite halv-efter. Det är ju inte riktigt färdigt än men lite kan man ju visa i alla fall.

Här har vi då köket före:



Här drar Joel & Gubbtrollet igång en rivning en kväll, i sällskap med lite öl & grogg om jag inte minns fel ;)
Vi hade en vägg som vi öppnat upp, mellan kök & "matsal". En liten del av väggen var en gammal murstock som vi valde att spara.


Japp, där har vi han. Min favorit-Joel!

Rivning pågår!



Den nuvarande "matsalen".. Eller ja, förlängning av köket kan man säg! :)

 
Bilden som är här ovan är på vår nuvarande "matsal".
 
Efter rivningen skulle alla skåp & stommar bort...




Mitt i allt det fula fanns denna fina!



När rivningen var färdig skulle golv & tak bort. Taken var egentligen fina men när vi tog bort mellanväggen visade det sig bli nivåskillnad på taken mellan kök & matsal.


Lilla Selmafisen inspekterar. Här ser ni lite av tegelväggen som vi valde att behålla & det gamla golvet.



Allt borta & väggen gipsad och fin!



Köket

Matsalen



 
Golv & tak har jag tyvärr inga bilder på så nästa bild här under blir då både golv & tak är färdigt & köket har satts. Spisen är dock fortfarande frånvarande.
 
Vi valde att sätta köket nästan som det satt innan & bygga ut en köksvinkel där väggen var förr, runt tegelväggen. Anledningen till att vi valde att sätta köket som vi gjorde var av praktiska skäl, el & vatten kunde vara kvar & "flödet" i köket funkade bäst så som det var. Det blev mest praktiskt & snyggast helt enkelt!
 
Här under kommer bilder när köket är satt & kyl-&-frys kommit in:
 






Dagarna innan Liten kom fick vi spis & diskmaskin på plats, elen kopplades in och kaklet blev satt. (Vi hann!!!! Puh!)
Det är fortfarande lite kvar (el, ny bänkskiva (den nuvarande är transportskadad) och tegelväggen ska fixas med rostfri plåt & muras till på ena sidan) men ni kan ändå få se i alla fall lite av hur det ser ut för tillfället.

Längtar tills allt är färdigt så man kan fixa det roliga, alla detaljer, "lull-lull" & sätta sin egen prägel på det hela! :)


Köket just nu:









Stökig bild men det skiter vi i ;)


Utan Joel, Max & pappsen så hade detta ALDRIG blivit färdigt! Vänner kan man lita på (inte hantverkare ;))!


Ni ska få se mer så fort vi fått lite mer ordning. Nu ska jag försöka få lillfisen att komma till ro för att sen kanske fixa lite här hemma idag. IDAG är det nämligen mulet ute & en perfekt inne-fixar-dag! :)

Hoppas ni får en go dag idag!

3 kommentarer:

tant emma sa...

Men åhh! Här är en som missat att du börjat blogga igen, så sköönt att ha dig back! :D Och köket, det går inte att säga hur fint det är. Det är så jävla fint!

Pappa Achmed sa...

Vilken renovering och vilket jobb ni lagt ned!! MÄN så fint!!!! Suuuuperduperfint vitt härligt kök!!! Ser fram emot en lång bullfika där nån dag :)

Storgatans sa...

Emmsen: Ja nu jäklar är jag i farten igen! Tack så jättemycket :)

Pappa Achmed: SOM jag saknar dig & som jag längtar till en rejäl lång-bullfika! Tuuusen tusen tack :)

Puss på er! <3