fredag 22 mars 2013

Vecka 31

Liten i vecka 31
 


 
Det tog mig 31 veckor men nu, nu känner jag mig gravid. Det går långsammare när jag går, jag blir lättare andfådd och jag ser inte längre mina fötter, eller andra delar av kroppen som är under magen heller för den delen. Känner mig trots allt rätt så pigg överlag men tröttheten slår till oftare och jag känner att jag skulle behöva ta lite mer pauser än det som hinns med.
 
Idag har det varit en riktigt go fredag och jag har hunnit med både besök hos barnmorskan, vilat en stund på eftermiddagen och tittat in en sväng i huset när vi har haft superduktiga arbetare där. (Max & Ola är och fixar el och badrumstjofräs. Så jäkla tacksam!)
 
Besöket hos BM gick bra. Hon är så bra min BM. Så trevlig, go, glad & hon lyssnar sådär på ett sätt så att man verkligen känner att hon bryr sig. Är vansinnigt glad att jag bytte, även om det blev en liten kamp i sig.
Besöket hos min förra BM blev sådäääär trevligt när jag skulle släppa bomben: "Såååå Hanna, då ska vi boka ny tid. Har du några önskemål om tid? -Njae... men jag & min sambo ringde hit angående nästa tid. -Jaså? Vad var det då *smalnande ögon* -Jo, vi skulle ju ha en tid hos * (den andra barnmorskan). -Jaha! Och varför det om jag får fråga? *svartnande smala ögon*"
 
Jovisst, därefter fick jag snällt tala om att jag trivdes bättre med den andra barnmorskan och att jag visst ville byta. Om hon blev sur? Svinsur. Men, det var såååå värt det för nu är det kalaskul att gå dit!
 
Allt var i alla fall bra med liten. Blodtrycket var tipptopp, den där glukosbelastningen hade också varit bra, hjärtljuden var bra, liten låg med huvudet ner och rumpan upp och det där måttbandet som man mäter magen med visade siffrorna som skulle visas. Så jo, allt vart nog som det skulle verkade det som. Nästa besök ska gubbtrollet följa med. Ska bli så himla roligt! :)
 
Såhär står det om graviditeten i vecka 31:


Bebisen:

Bebisen är nu omkring hela 42 cm från huvud till tå och väger omkring 1.6 kg. Den här veckan är en milstolpe i bebisens utveckling då lungorna får förmågan att fungera på egen hand tack vare bildandet av en "surfaktant" som hindrar att lungblåsorna faller ihop om bebisen av någon anledning skulle förlösas och bli tvungen att andas utanför livmodern. Öronen är nästan helt färdigutvecklade, både de yttre och inre delarna, och bebisen kan höra din röst som den också kan känna igen efter förlossningen, tillsammans med andra vanliga ljud. Bebisen bildar också underhudsfett och hudfärgen är mer rosa än röd vid det här laget (för "vita" bebisar). Naglarna är så långa att bebisen kan råka riva sig med dem inuti livmodern.  Mamma: Den övre delen av din livmoder är nu ungefär 11 cm ovanför navlen och din vikt har sannolikt ökat med mellan 9 och 12 kg. Viktökningen utgörs främst av moderkakan, blodvolym, livmoder, bröst, underhudsfett, vatten och fostervatten, förutom själva bebisen förstås. Då ligament och muskler i korsryggen börjar mjukna och slappna av inför förlossningen så kan det hända att du börjar få ryggvärk. Det finns inte mycket man kan göra för att förhindra detta förutom att försöka göra det så bekvämt som möjligt för sig. Det är också vanligt att få halsbränna under de sista veckorna eftersom livmodern inte lämnar mycket plats kvar för magen och dess innehåll som då kan pressas upp i matstrupen. Det kan hjälpa att äta mindre måltider fast oftare



Nu ska jag fortsätta med mitt fredagsmys. Slökollar runt på inredning, inspiration och amningskläder medans tv'n står på i bakgrunden. Gubbtrollet är och äter med jobbet ikväll men han fixade en godispåse till mig som jag gottar mig med :) Tipptopp!

Hoppas ni har en go fredag!