torsdag 18 april 2013

Vecka 35 & morr!

 
 
 
Här har ni ett ypperligt exempel på typisk Hanna-mat. Stekta champinjoner & ägg. Hu så nyttigt. Ha ha. Ni skulle bara veta hur många Rollo-kolor som har slunkit ner i magen därefter.
Om gubbtrollet är hemma? Såklart han inte är. OM han varit hemma så hade jag varken krängt rollokolor som om min sista stund är kommen, eller för den delen panikartat letat upp Emmas recept på "knäckig äppelpaj" för att i sekunden senare inse att vi inte ha mjölk nog till marsan-såsen, & jag hade inte heller fått äta min gourmetallrik utan blivit tvingad till att "äta nåt redigt!".
Om jag blir tvingad att välja mellan gubbtrollet & gourmetallriken så väljer jag dock gubbtrollet. Man får ut lite mer av han än champinjonerna kan jag tycka.
 
Jahapp, nog om svamp & ägg. Vecka 35 har vi tågat in i nu förresten. Vecka 35... Fasen vad tiden går. Graviditeten går som en dans, dock en klumpig sådan. Är sjukligt trött emellanåt, lite svullna fötter och så. Men annars? Nada. Har konstaterat att jag nog är rätt så lyckligt lottad.
Min barnmorska sa att jag var "nätt gravid", något som gladde mig då den (satans) vågen inte verkar säga detsamma. Sist jag var där vägrade jag käka frukost innan i hopp om att vågen kunde visa i alla fall liiite mindre, men näpp. Naaahäpp. Får fladdra omkring som den jätte jag är sen i sommar.
 
 
Tänker mycket på allt och känner mig rätt så stressad över både hus och det som komma skall. 
 
Har tyckt och kan fortfarande tycka att det är fruktansvärt jobbigt (och tråkigt!) att lyssna på allas ofantliga mängder med "tips" & åsikter om hur man ska göra, tänka, bete sig med såväl Liten som med materiella saker. Vad man ska köpa, vad som är suuuuperviktigt, vad som är absolut big NO-NO osv.
 
Många blivande mammor suktar säkert efter tips & trix, älskar när folk (främlingar såsom bekanta) kommer och ska "känna på magen" och vill prata graviditet i tid och otid, men jag känner inte att jag tillhör den skalan.
Jag vill bilda mig en alldeles egen uppfattning & själv komma fram till vad som är bäst (för mitt barn!) och gärna inte prata graviditet titt som tätt. Särskilt inte med folk som jag inte känner.
Jag förstår inte varför folk ska kasta sina åsikter på en, hade det inte varit tuuuuuusen gånger trevligare om jag/vi kunde frågat OM vi ville veta nånting? Det kan i alla fall jag tycka.
 
 
Jag fasar över att det ska stå folk utanför dörren såfort man kommit hem för att komma och titta på Liten och sen stanna kvar i femhundraelva år. Har beslutat mig för att köpa en rullgardin som jag kan gömma mig bakom så fort vi är hemma från förlossning och allt. Just nu känns det som att jag kommer vilja leva i en garderob á la Harry Potter och aldrig någonsin vilja visa varken mig eller ungen för omvärlden.
Blir stressad när andra säger att dom längtar tills Liten är ute för jag vill bara ha Liten & Lars för mig själv sen när allt väl är "färdigt" och vi ska försöka hitta oss själva som en familj.
Fasar också över alla som ska "visa hur man gör" med allting när man som nybliven mamma kommer stå där som ett annat ufo och undra vad fan man gett sig in på.
 
Känner att jag har alla taggar utåt för tillfället för att jag är så TRÖTT på allt tjaffs och åsikter om allt som egentligen ingen annan än jag & gubbtrollet har med att göra.
 
Huset. Ja, huset.. Det kommer inte bli färdigt tills vi ska flytta. Om det stressar mig? Något. Jag har hela mitt liv nerpackat i kartonger för tillfället och den dagen när allt väl kommer stå klart (om den dagen kommer) så kommer jag stå där svettig & smällfet och desperat försöka packa upp allt innan Liten tittar ut. Om Liten inte tittat ut innan vill säga.
Jag vill fixa iordning, bädda Litens säng, tvätta Litens kläder & fint vika ihop dom, pula runt i vårt hus och fixa & dona men det kommer inte bli så. Hua.
 
Jag vet att vi har ett hus & jag är SÅ.JÄKLA.GLAD för det men just nu önskar jag att det vore färdigt så att jag kunde slå mig lite till ro och andas.
 
Nu har jag klagat färdigt och tänker fixa färdigt tvätten som jag påbörjade innan. Packningen sköter inte heller sig själv så jag ska köra ett race innan det är dags att lägga sig. Häpp häpp!
 
 
Om ni vill se hur man kan se ut i vecka 35 så bjuds här på svettiga mobilbilder i städoutfit:
 


 
 


Och så världens-underbaraste-lilla-kattfis på det.

Inga kommentarer: