tisdag 16 april 2013

Brev till Liten

 
 

 
 
POFF sa det så såg man ut såhär. (Hjälp) Hej på dig jätten i spegeln & snart också hej-&-välkommen till vecka 35 som vi tågar in i på torsdag!
(Jag ser liiiite fetare ut på bilden än i verklighet, kan jag tycka... ;))


Det är rätt svårt det där med att tänka sig själv som mamma. Jag är inte den mammiga typen. Ingen kak-&-bakverkstjeja som frenetiskt pyntar & piffar mina kakor för att kunna lägga upp bilder på dom. Jag är mer den som får explosiva utbrott när kakjävlen inte blev alls som jag tänkt mig och jag är också den som väntar med att dammsuga tills jag kan plocka dammtussarna för hand.

Jag är inte bra på att laga mat, eller tycker i varje fall att det är dööööödens tråkigt. Städa & tvätta är jag en jäkel på dock. Tvätta kan diskuteras... men städa kan jag. Byta plats på grejer, möblera om, fiffilura fram finfina rum i huvudet som sen ska efterliknas. Komma med idéer om obetydliga inredningsgrejer som skulle va "SÅÅÅÅÅÅ fina" så att dom måste köpas. Det kan jag.
Dammsugning är som sagt inget för mig. Det ingår kanske i ert städpaket men inte i mitt. När jag väl gör det så gör jag det dock kliiiiiniskt rent. Pillar runt i varenda låda, dammar där solen aldrig har lyst eller kommer lysa, gnuggar & skrubbar så att händerna blöder. Jo, men lite så.


Men mammig? Nopp.


Jag undrar hur Liten kommer vara & hur Liten ser ut. Säkert svart som natten i huvudet som jag var när jag föddes. Förhoppningsvis en glad skit som kan skratta sådär gött så man blir andfådd.

Jag skiter i om Liten blir som jag, eller gubbtrollet, men det finns vissa saker som jag håller på.

Hej Liten. Här ska du få se vad mammsen ska kämpa för:

Jag vill lära dig att man ska se sig som en del av allting. Du betyder allt för mig men för den sakens skull så ska du aldrig se ner på någon annan. Varken djur eller människa.
Jag vill att du ska stå bakom dom svaga som inte själva kan försvara sig och känna dig trygg i dig själv.
Jag hoppas att jag & din skitroliga pappa kan få dig att känna dig bra precis så som du är så att du känner dig sådär riktigt, riktigt trygg.
Jag vill fylla ditt hjärta med godhet & god moral. Vett & etikett också för den delen.
Jag vill att du ska veta att man visst kan döma folk, men att man ska vara jäkligt snabb med att ändra sig & kunna säga att man har fel.
Jag vill lära dig att lögner alltid kommer fram så det du inte kan säga till personen i fråga, det ska du inte heller yttra dig om.
Jag vill lära dig att ett rent samvete är det bästa man kan ha & att du alltid ska leva med ryggen fri.
Du kommer ha fel. Svälj stoltheten och dra nytta av att någon annan kan mer än dig. Du kan ju faktiskt lära dig nånting.
Avbryt inte folk när dom pratar.
Man behöver inte berätta att man är duktig eller har gjort nånting bra. Vet du om det så räcker den känslan gott och väl.
Jag vill att du ska kunna se & uppskatta det du har.

Jag vill att du gör det DU vill, inte det någon annan vill. (Under vissa former...) Vill du resa jorden runt så gööör det (det är svinkul). Vill du stanna hemma så göööör det! Gör precis som du vill. Du behöver inte plugga men jag kommer kräva att du gör nånting. (Jepp. Såsande, tv-tittande och allmänt slapperi mår man inte bättre av så det är mitt krav.)


Jag kommer tvinga dig till vissa saker.

Jag kommer tvinga dig att se folk i ögonen och INTE titta på mobilen när någon pratar med dig,  säga "tack för maten" när du ätit, plocka undan dina egna saker, hålla upp dörren för folk, ställa dig upp för dom som behöver sitta mer än vad du behöver och lära dig säga "tack, förlåt och hej" som att det vore det mest självklara i världen (för det är det).

Jag hoppas att du får en välfylld kvot av din pappa & lite smårester av mig. Din pappa har världens största hjärta & han har goda tankar om mycket & en god förmåga att inte bry sig om bagateller eller skitsaker. Han kan ta folk & lämna alla situationer med gott samvete, för han gör faktiskt alltid gott.
Däremot hoppas jag att du får lite av rivjärnet & det orädda som styr mig.


Fick en kommentar från en favorit som gjorde mig själaglad & som jag hoppas blir sann. "Den lille kommer sannerligen inte sakna skratt och glädje i livet!"

Hoppas det blir så Liten, att du inte kommer sakna skratt & glädje i livet för är det NÅGOT jag vill att du ska ha med dig genom livet så är det just precis det: skratt & glädje.


5 kommentarer:

Emma sa...

Du kommer bli världens bästa mamma! :)

Ida Sofia sa...

Så fin och klok du är!!! <3

Gubbtroll sa...

<3 <3 <3

Anonym sa...

Hej Hanna!
Vet inte hur jag kommit in på din blogg, men är helt rörd! Du kommer bli en fantastiskt fin mamma.
Lycka till med mammalivet
Kram/Bollerups Elli

Storgatans sa...

<3 Så goa ni är allihopa! STOR kram till er!!!!!! <3