onsdag 19 mars 2014

Våren och sommarens to-do-list


Drömmer som vanligt om massa inredning, trädgård och projekt, men var sak har sin tid. Hallen uppe är i stort sett färdigmålad. Fönster, dörrar och en och annan miss från vår usla målare "Raketen" ska dock fixas till innan inredningen kan sätta fart.
Därefter ska hyllplan upp, skrivbordet ska ställas på plats, stol ska hittas och lulllull ska inhandlas. Därefter är det dags att sätta fräs med lilla trollungens rum. Men ni vet hur det är. Tiden ska finnas och pengarna likaså.

Vi bestämde oss tidigt, innan vi flyttade till huset, att vi inte ska vara och "sprätta överallt". Ni vet: ha en massa halvfärdiga projekt lite varstans. Hua. Dock är det ju rackarns svårt att inte få sätta fingrarna i alla projekt som man liksom vill få igång... Men, tids nog!


Framtida projektlistan ser ut såhär hos oss:

  • Sätta upp markis (bokat!)
  • Slipa ner och måla fönster samt altandörr (måste dock vänta tills vädret tillåter)
  • Olja in ytterdörren (tar två minuter men det ska också göras :))
  • Ta bort plattorna från altanen och fixa till grunden under då den är lite halvbubblig. Jämnt och fint ska det bli!
  • Pallkragar samt grusgång/plan på baksidan ska byggas och anläggas. Lite större och högre pallkragar är planen.
  • Byta plåten på längan...
  • Sätta upp en rund spegel i hallen (så fjuttigt arbete men det får fräsa in på listan ändå, det ska ju också fixas :))


Ja men ni hör ju! Massa roligheter. Saker som jag vill fixa NU är typ:

  • Hitta finfina utekrukor i mjuka former i ljusgrått att ställa på trappen med massa fina planteringar i..
  • Planera lite fräsiga blommor i blomlådorna (ser ju vårligt och härligt ut!)
  • Plantera överhudtaget så att det kan växa fram något fint här nån gång...(är ju aningen tomt på fina växter här!)

Vår trädgård skulle jag vilja ha i färgerna rosa, lila, blått och vitt (i ett rejält färgspann där dom ljusaste rosa blandas med dom lite dovare färgerna). Buxboms, marktäckande med fina blommor och en salig blandning med blommor i olika höjder. Trångt, vildvuxet och jäklig skulle rabatterna gärna få vara, men inramade med gatusten och med en känsla av "ordning och reda".
Svårt att förklara och ÄNNU svårare att få till, men det får väl växa fram! :) Drömmen är en härlig trädgård som är vacker att titta på i stort sett alla årstider, hyfsat lättskött och som bjuder in till lek och bus för små pigga barn.


Här har ni en bild som ligger i min inspirationsmapp för pallkragarna och baksidan (bilden är lånad från Victoria Skoglund (HÄR) som är fantastiskt duktig och en sann inspirationskälla när det kommer till trädgårdsdrömmar (skulle väldigt, väldigt, gärna vilja besöka hennes Zetas!)





Skulle vilja kapa detta rakt av (det kanske vi är så fräcka att vi gör :)) för jag tycker det är såååå fint. Grusgångarna, stengärdet, gatustenen som ramar in rabatten... Preciiis så som jag skulle vilja ha det och det kändes som taget ur min hjärna när jag fick syn på denna bild.

Ordning och reda men ändå vilt och härligt underbart! :) Fantastiskt fint och verkligen mitt i prick (enligt mig då :))

1 kommentar:

Emma sa...

Fram med era gröna fingrar, kan tänka mig hur er trädgård kommer se ut i framtiden - levande fin!