fredag 29 november 2013

Hur gör man skillnad?


Om man nu vill försöka att göra medvetna val, äta bra mat utan massa e-ämnen, välja ekologiskt när det går och försöka dra sitt strå till stacken i alla fall liite när det kommer till hela det hör slit-och-släng-samhället som vi lever i... HUR gör man då?

Idag var jag i affären bland andra hängrövar och skulle handla. Kom till glasdörrarna där skinka, korv & annat slaffs finns. Letade som en idiot efter i alla fall EN etikett med "eco-stuk" men hittade inte en enda. Varenda paket med skinka innehåller massa e-ämnen och skit som jag egentligen inte vill ha i mig.

Finns det någon skinka som inte har massa skit i sig eller måste jag skaffa mig en egen liten griseknoa som jag göder upp och sen slaktar själv? (Den idén hade aldrig funkat även om det hade känts bättre med tanke på hur bra grisen haft det, men att ta livet av ett djur? Nepp, inget för mig.)

Fasen, ska man behöva flytta ut i vildmarken, odla sina egna grödor, ha egna kreatur som man föder upp och sen käkar upp och leva i det fria för att inte stödja allt skit som man omedvetet gör annars? Det är så mycket som man inte vet och så mycket hemskt som man stödjer utan att man ens har en aning om det. Smink, kläder, inredning... allt kommer nånstans ifrån men det vet/ser man inte. 

Sista vrålet för idag: Folk som gör djur illa borde DÖ. Hårda ord, men också VÄLDIGT hårda handlingar.




Och! Varför finns det inte julkort som stöder alla som har cancer, & inte bara barnen?

Nu har monstermaja slaktat färdigt för idag.

Inga kommentarer: